• Imprimeix

Aportacions al debat

Aportació de Susanna Aguilar malgrat

El servei de menjador hauria de ser amb un menú sà, variat i equilibrat i a un preu moderat, no com si anessin a menjar a un bar.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per la teva aportació, Susanna. La voluntat del Departament és millorar la qualitat alimentària promovent la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics. En relació amb el preu, la responsabilitat del Departament és estipular el preu màxim del servei.

 


Aportació d'Encarna Viudes Martin

Crec que el servei de menjador ha de ser triat per el que fan us, famílies i escola. esta ve que hi hagi uns requisits però jo vull saber que menja i de on ve i que es faci a la cuina del menjador. Jo pago i jo trio. Menjar de qualitat i de proximitat. Pensava que això estava clar per tothom.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per la teva aportació, Encarna. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador, incorporant-lo al projecte educatiu del centre; millorar la qualitat alimentària, promovent la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei, regulant la titulació que han de tenir els monitors i monitores. I tot, comptant amb la participació de les famílies.

Aportació de Dara Luskin

Estamos en contra del decreto sobre los menjadores. Queremos continuar con la AMPA gestionando el servicio y que se cocina a la escuela como se ha hecho siempre. Gracias!

 

Resposta de l'Administració

Gracias por hacernos llegar la experiencia de la escuela de Les Acàcies, Dara. Estamos trabajando para que las AMPA que quieran puedan continuar gestionando directamente los comedores escolares.

 


Aportació de Raul Gimeno Ribes

Sóc el pare d'una nena que utilitza el servei de menjador de la seva escola i em sembla lamentable el que es vol fer. Actualment el servei de menjador gestionat per l'AMPA funciona de forma excel·lent, amb una gran qualitat del menjar, una gran varietat en els menús i amb una dieta totalment equilibrada. Demaneu com podem millorar la qualitat alimentària? Al Parc de l'Aigua de Lleida ja en tenim de sobres. Experiències de coneguts em diuen que la gestió externa dels menjadors escolars dóna resultats lamentables de qualitat alimentària. A l'escola cuinen al matí i tot seguit dinen. Des de quan està cuinat un plat de servei de càtering? Quant temps passa des de que es cuina fins que s'ho mengen? Només per això ja perd qualitat. Dieu que el nou decret ha de garantir la participació de les famílies en la gestió del servei de menjadors. I què us penseu que és el que passa actualment a les escoles on l'AMPA és qui gestiona el servei de menjador??? Em sembla un absolut despropòsit el canvi que es vol fer. El que tinc clar és que l'objectiu no és millorar la qualitat del servei de menjador dels nostres fills. Altres interessos hi ha, està clar. Més negoci en fareu. Em sembla lamentable que els responsables del Departament (en mans d'un partit suposadament d'esquerres) vulguin fer negoci amb l'alimentació i la salut dels nostres fills. Així doncs, la solución passa per no tocar res del que ja funciona bé, com sabria qualsevol persona amb dos dits de front.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'Escola Parc de l'Aigua de Lleida, Raul.
Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques, i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica.
En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador, incorporant-lo al projecte educatiu del centre; millorar la qualitat alimentària, promovent la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei, regulant la titulació que han de tenir els monitors i monitores. Gràcies, de nou, per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Mari-Pau Martin Martin

El nou decret de menjador parla de la preparació del menjar en línia freda. Això significarà menjar congelat, que ha de patir reescalfament I a més a més a safates de plàstic . La qualitat del menjador hauria d anar acompanyada de cuina diària I de proximitat. La salut dels nostres fills està relacionada amb un menjar sa, fresc I sense plàstics, per això voldria demanar que revissin amb detall aquest nou decret.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per la teva aportació, Mari-Pau. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre garantint la qualitat del servei. En cap cas es preveu la línia freda.

 


Aportació de Eva Alfonso Roigé

No entenc perquè s'ha de canviar un cosa que funciona bé, amb treballadors de proximitat i fent compres de menjar al mateix barri on hi ha l escola. Els polítics esteu elegits pel poble i esteu al servei d aquest, crec q aquest dies s'ha demostrat el que volem les famílies. Vosaltres no ho heu preguntat.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per la teva aportació, Eva. Hi ha un consens sobre la necessitat de fer, de l'espai de menjador, un espai educatiu. Alhora, hi ha la necessitat d'estendre els bons hàbits alimentaris, que ja apliquen moltes escoles, a tots els centres. Per fer-ho cal impulsar una nova regulació de menjadors que substitueixi la de 1996. La voluntat del Departament és fer-ho possible comptant amb la participació de tota la comunitat educativa. Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Josep Maria Orpi paluzie

El menjar te de ser 100 % fet el mateix dia i no ha de ser res industrial , ni croquetes ni res. Si no els hi agrada i no s'ho mengen perquè es verdura etc , cada família s'ha de fer responsable i ja li donarà el que cregui convenient als següents àpats.

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per les teves aportacions, Josep Maria. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre garantint la qualitat del servei.

 


Aportació de Carlota Ramos Ferrer

El temps de menjador no ha de ser entès com un espai educatiu més, ES un espai educatiu sens cap mena de dubte. Hauria d'estar integrat en el PEC ja que s'hi treballen competències igual que en els espais curriculars . En podem aprofitar tot allò que el quotidià i les estones disteses ens poden aportar. A més a més el lleure i els espais oberts son font de motivació, d'espontaneïtat, de curiositat i de JOC !!! La gamificació més pura. Per tant l'arquitectura d'aquests espai ha de facilitar la relació, la diversitat de joc i la possibilitat que tots els alumnes puguin trobar el seu racó i/o tipus de joc. Endavant amb el debat !! Esperem que ens ajudi a avançar.

Resposta de l'Administració

Moltíssimes gràcies per la teva aportació, Carlota. Indubtablement, l'espai de menjador s'ha d'incorporar en el projecte educatiu de cada centre.

 


Aportació de Fernanda Pedraza murillo

Les institucions educatives haurien de tenir cuina pròpia, en cas de que no fos així contractar amb empreses de proximitat que preparin els aliments i els subministrin el mateix dia ?menjar fresc, de temporada i de qualitat? no menjar congelat i menys amb safates de plàstic que fan perdre les propietats del producte. -pel que fa dels monitors de menjador, S'hauria de comptar amb un número raonable de nens per monitor entenent aquest espai com una extensió de leducació rebuda a tots els àmbits de l'escola. Si s'han fixat el número de tutors/responsables/cuidadors per cada alumne a dins dels aules, al Menjador no haurien de ser menys. -Els AMPAs haurien de tenir participació activa a l'hora de supervisar que el servei de menjador compleixi amb la qualitat que exigeix la llei i l'escola mateixa. Poden fer-se comissions de supervisió mensual. Això aplica tant si el servei de menjador el Subministra l'escola com si el té externalitzat.

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per les teves aportacions, Fernanda. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, sempre que es garanteixi la qualitat del servei. I és cert: cal regular bé les ràtios d'alumnes per monitor i assegurar la participació de les AMPA, com a mesures per garantir la prestació adequada del servei. Gràcies, de nou, per fer-nos arribar les teves aportacions.

Aportació d'Annabel Ayllon Bonnin

Doncs trobo que totes escoles públiques de Catalunya haurien de tenir menjador propi, abans que donar ni un euro a la concertada. La prioritat ha de ser l'escola pública. Però mentre que això no fos viable trobo inacceptable que els nens tinguin línia freda i mengin com si estiguessin a un vol de llarg recorregut. Hi ha serveis de càtering que ho fan molt be, ara mateix, si us plau, siguem conscients de la importància que te l'alimentació en els nostres nens.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions, Annabel. La voluntat és que la prestació del servei escolar de menjador es faci preferentment a les instal·lacions del centre, però en cas que no sigui possible s'haurà de preveure l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre que es garanteixin els principis i les garanties de qualitat de la prestació del servei. En cap moment es preveu la línia freda.

 


Aportació de Judith Velasco Jiménez

L'alimentació dels nostres fills no hauria de ser mai un negoci. És un tema de salut vital i forma part de l'educació i no pot estar a mans d' empreses privades.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió, Judith. Treballem amb la voluntat d'assegurar la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat del servei de menjador.

 


Aportació de Mara Perez Rodriguez

Como madre directamente afectada, no me parece justo que se decida sobre la alimentacion de nuestros hijos, imponiendo un sistema asi
Por desgracia, la mayoria de padres tenemos que trabajar y no podemos tener a nuestros hijos a la hora de la comida. Por lo menos, quiero que mi hija coma lo mejor posible, con comida hecha del dia
Porque tienen que comer los niños comida congelada y recalentada??
No hay derecho a que se impongan leyes como esta, jugando con la alimentacion que esperamos que tengan nuestros hijos
Espero recapaciten y dejen al AMPA que hagan el trabajao y velen como hasta ahora.
Me niego a que mi hija este 12 años comiendo comida congelada.

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Mara. La voluntad es garantizar la promoción de una alimentación saludable con la programación de menús que tengan en cuenta los aspectos nutricionales, el uso de productos de producción agraria ecológica, de temporada y de proximidad según el entorno, el territorio y los sistemas de producción. Además, la prestación del servicio escolar se realizará preferentemente con la elaboración de las comidas en las instalaciones del centro o con la elaboración fuera del centro, con distribución diaria, siempre que se garanticen los principios y las garantías de calidad de la prestación del servicio, solo en caso que no sea posible la elaboración en el centro.

 


Aportació de Diego Cheda Austin

El servei de menjador mai pot ser un negoci. És d'una irresponsabilitat total anar cap a un model només basat en menjar de càtering. Hi ha exemples molt dolents com els EUA que no cal imitar. Hauria de ser menjar cuinat a les cuines de les escoles (si n'hi ha), amb un menú avalat per nutricionistes, dieta mediterrània i preferentment amb productes de km 0. També seria important reduir el malbaratament.
No al decret dels menjadors !!!!

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per les teves aportacions, Diego. La voluntat és potenciar la dimensió educativa de l'espai de menjador i promoure una alimentació basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics. I com dius, sempre que sigui possible, s'ha de cuinar a la mateixa escola.

 


Aportació de Vanesa Iglesia

El servicio de comedor tiene que ser de calidad, tienen que ser alimentos preparados ese día y vigilar lo que se les da, están en época de crecimiento y la alimentación sana y de calidad es fundamental. ¡Basta ya de politiqueo y de jugar con la salud de nuestros hijos!

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Vanesa. La voluntad es garantizar la promoción de una alimentación saludable con la programación de menús que tengan en cuenta los aspectos nutricionales, el uso de productos de producción agraria ecológica, de temporada y de proximidad según el entorno, el territorio y los sistemas de producción. Además, la prestación del servicio escolar se realizará preferentemente con la elaboración de las comidas en las instalaciones del centro o con la elaboración fuera del centro, con distribución diaria, siempre que se garanticen los principios y las garantías de calidad de la prestación del servicio, solo en caso que no sea posible la elaboración en el centro.

 


Aportació de Catalina Alfonso

Queremos que las ampas sigan gestionando los comedores. No a la linea fría y a las grandes empresas.

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Catalina. Se está trabajando para que las AMPA puedan gestionar directamente el servicio escolar de comedor. Aparte, en la regulación se contempla que la comida se cocine en las instalaciones del centro y, si no es posible, fuera del centro con distribución diaria, siempre que se garanticen los principios de calidad.

 


Aportació d'Esperanza Vila Carrera

En el meu cas el viscut les dues opcions, el dinar de les meves filles a la bressol era d'una empresa externa i només i havien queixes:
- dinar de dubtosa qualitat
- el menú no era l'adaptat per nens d'1 i 2 anys (hi havien queixes)
- el servei qualitat-preu NO ERA L'ADEQUAT.
A l'escola pública on van, el servei és gestionat per l'AMPA, res a veure
-producte de proximitat
-menjar equilibrat
-cuineres i monitoratge compromesos amb el servei,
-l'AMPA al minut 1 si es té que fer millores es fa....
-transparència total, fins i tot els pares podem venir a provar el dinar dels nostres fills.
-Davant qualsevol incidència es resol al moment.
PER TANT, EL SERVEI HAURIA DE SER GESTIONAT PER l'AMPA I NO PER EMPRESES EXTERNES ON EL PREU SERÀ MÉS ALT, MENJAR DE NO QUALITAT (VOSTÈ QUE PREFEREIX, MENJAR FET AL MOMENT O MENJAR FET PER UNA EMPRESA EXTERNA?) I NO CONTROL PER PART DELS PARES DEL SERVEI.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la vostra experiència, Esperanza. La nostra voluntat és garantir la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat de servei de l'espai de menjador. En aquest sentit, la voluntat és que el projecte d'espai menjador s'incorpori al projecte educatiu de centre, que la proposta alimentària es basi en aliments de proximitat, ecològics i de temporada, i que s'asseguri el servei adequat a través de la participació de les AMPA.

 


Aportació d'Úrsula Maguiña Justiniani

NO QUEREMOS LÍNEA FRIA, QUEREMOS COMIDA DE CALIDAD, SALUDABLE HABLAMOS DE NUESTROS HIJOS Y NO VAMOS A PERMITIR QUE SE IMPONGA ÉSTE MODELO DE ALIMENTACIÓN PARA ELLO.

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Úrsula. La voluntad es garantizar la promoción de una alimentación saludable con la programación de menús que tengan en cuenta los aspectos nutricionales, el uso de productos de producción agraria ecológica, de temporada y de proximidad según el entorno, el territorio y los sistemas de producción. Además, la prestación del servicio escolar se realizará preferentemente con la elaboración de las comidas en las instalaciones del centro o con la elaboración fuera del centro, con distribución diaria, y siempre que se garanticen los principios y las garantías de calidad de la prestación del servicio, solo en caso que no sea posible la elaboración en el centro. En ningún caso se contempla la línea fría.

Aportació de Maria Teresa Escobar Gomera

A Bigues i Riells gestionem municipal ment els menjadors de les dues escoles de primària i de l'escola bressol i ens plantegem fer-ho també a l'Institut de secundària.
Cada centre te una comissió formada per equip directiu i famílies que decideixen els requisits del servei (amb aquestes indicacions es fa la oferta pública), participen al procés de selecció i posteriorment formen la comissió de seguiment del servei.
El volum de negoci permet marcar unes condicions econòmiques i de millores molt competitives.
Resultat: tothom content. Cuina a cada centre, inversions a les cuines, menjar ecològic, de qualitat i proximitat, prioritat al programa pedagògic, millora a les ràtios, atenció a les necessitats especials. Tot amb la transparència i garantia de la contractació pública.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar l'experiència de Bigues i Riells, Maria Teresa.

 


Aportació de Fran Espin

https://www.lavanguardia.com/ciencia/cuerpo-humano/20180524/443804037514/obesidad-infantil-espana-europa-paises-mediterraneos.html
Potser així no !!!

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar aquest article, Fran. La voluntat és promoure una alimentació de qualitat, seguint la dieta mediterrània. Així mateix, s'han de seguir les recomanacions de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, que recullen els documents d'alimentació saludable a l'etapa escolar, o equivalents, especialment pel que fa al consum de fruites i hortalisses, i a la limitació dels sucres. Gràcies de nou per fer-nos arribar les teves aportacions.

 


Aportació de Christian Martinez gomez

Bones, em sembla molt indignant la linia freda que es vol implementar. Això no és el futur de la escola pública, sinó el lobby d'uns quants. Espero sincerament que es tiri enrera aquest decret. Així no construim país.

 

Resposta de l'Administració

Benvolgut Christian, gràcies per la teva aportació. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre que es garanteixi la qualitat del servei. En cap cas es preveu la línia freda.

 


Aportació d'Imma Llopart i Anglarill

El servei de menjador escolar, ha de ser un servei on els pares que no podem atendre als nostres fills aquelles hores, per feina, confiem plenament que estaran ben atesos, ben alimentats, aprendran coses i a sobre estaran contents...és així, no pot ser de cap altre manera. Gràcies

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per aportar-nos el teu punt de vista, Imma. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat de servei de l'espai de menjador.

 


Aportació de Miguel Javaloy Serrano

Els aliments han de ser de proximitat, de temporada i com diuen tots els metges una dieta bassada en les verdures i llegums, proteines d'origen vegetal, eliminant aliments processats/industrials.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per la teva aportació, Miguel. La voluntat és promoure la dieta mediterrània basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics. I sempre que sigui possible, s'hauria de cuinar en el mateix centre.

 


Aportació de Fran Espin Alvarez

Crec que el servei de menjador ha gaudit ens els últims anys de polítiques que han afavorit l'estalvi econòmic, el menjar de qualitat i de proximitat amb una dieta equilibrada i amb incorporació d'habits Saludables. Amb aquesta possible nova proposta ens estem carregant tota aquesta tasca feta amb esforç i equitat que s'impulsa des-de la pròpia escola, a través dels seus òrgans de representació i adequant a cada entorn socio-econòmic particular. Si quelcom funciona i implica la societat podem millorar-ho però no imposant polítiques que neixen allunyades dels que les pateixen. Aquest no és el país que volem construir.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió, Fran. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat de servei de l'espai menjador.

 


Aportació de Belén Sanchez Perez

Els menjadors escolars han de continuar gestionats pels AMPAS/ AFAS. Qui millor que les famílies per fer-ho. Ens neguem a que això canvii. No es ni qüestionable.
Gràcies

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva aportació, Belén. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques, i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant-ne l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Laia Pinilla Monclús

El menjador escolar ha de ser considerat com un espai i temps educatiu integrat en la dinàmica de l'escola. Cal garantir que el temps de migdia sigui una estona agradable afavorint el benestar físic i emocional dels infants.
Entenent les activitats de la vida quotidiana com activitats d'alt valor pedagògic (pedagogia del quotidià), el temps de migdia és clau. L'alimentació no és l'únic aspecte important d'aquest moment: els àpats són també un acte social, un moment de convivència, de conversa, de relació... Per tant, cal
-Garantir una titulació mínima del personal de migdia. Enriquir la vessant pedagògica de la formació de monitor/a de lleure
-Evitar massificar dels menjadors, fent torns o grups més reduïts en diferents espais quan sigui possible.
-Fer possible que el personal de migdia segui a taula amb nens i nenes que acompanyen durant l'àpat.
-Estovalles de roba, plats i gots com els que farien servir a casa (fugint del plàstic i de les safates).
-Parar i desparar taula amb els nens i nenes, col·laborant tal com es faria a casa (responsabilitat, convivència, autonomia)
-Servir els plats a la taula i convidar als nens i nenes a servir-se, respectant la seva sensació de gana i el seu paladar. Més val que se'n posin poc que omplir el plat i haver-ho de llençar. Evidentment, mai s'ha de forçar un infant a menjar.
-L'acompanyament durant el temps de migdia ha de ser motiu de reflexió per part de l'equip.
-L'equip ha de tenir espais i temps de coordinació amb els tutors/es dels nens i nenes.
Pel que fa al temps de lleure, és positiu fer propostes d'activitats de diferent tipus però la participació d'aquestes hauria de ser decisió de cada infant.
Sempre hi ha d'haver un temps i un espai per al joc lliure, vital per al desenvolupament integral de l'infant.
Donada la tendència de construir escoles on la pista de futbol de ciment és el centre i protagonista de l'espai destinat al joc, pot ser convenient convidar els infants a aparcar la pilota certs dies o certes estones, afavorint la pràctica d'altres activitats o, fins i tot, d'altres esports.

 

Resposta de l'Administració

Moltíssimes gràcies per totes les aportacions que ens has fet arribar, Laia. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores. Gràcies, de nou, per fer-nos arribar el teu punt de vista.

 


Aportació d'Inma Pérez Verdú

El servicio de comedor debería ser un espacio más de aprendizaje, donde los niños, a demás de comer comida de calidad, cercanía y sin procesar, pudieran hacer talleres de alimentación sana y saludable, y de higiene antes y después de comer. No podemos dejar esto en manos de grandes empresas, donde cada niño es un número y lo que más les importa es que el coste sea mínimo, para así poder ganar más.

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Inma. La voluntad es reforzar la dimensión educativa del servicio de comedor y garantizar la promoción de una alimentación saludable con la programación de menús que tengan en cuenta los aspectos nutricionales, el uso de productos de producción agraria ecológica, de temporada y de proximidad según el entorno, el territorio y los sistemas de producción. Además, la prestación del servicio escolar se realizará preferentemente con la elaboración de las comidas en las instalaciones del centro o con la elaboración fuera del centro, con distribución diaria, siempre que se garanticen los principios y las garantías de calidad de la prestación del servicio, y solo en caso que no sea posible la elaboración en el centro.

 


Aportació de Lupe Lavado Pablos

Les AFA han de seguir contractant el servei de menjador. No es poden excloure.
No podem sotmetre algo tant important com la gestió del menjador a un concurs públic, ja que si el guanyen les grans empreses la qualitat tan organolèptica con qualitativa baixa molt.
Al senyor conseller li agrada dinar menjar fet fa dies, congelat i recalentat? Jo crec q no.
Els nens han de menjar bé, menjar sa, fresc i de proximitat!!

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar la teva opinió, Lupe. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques, i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació d'Oriol Guinart Berrueco

L'alimentació ecològica i sobretot de proximitat està agafant molta importància donada la connexió que té amb els problemes globals (impacte de l'agroindústria i de les grans xarxes de distribució).
Una bona colla d'escoles treballen la sobirania alimentària i l'alimentació saludable a través dels horts escolars.
Tindria tot el sentit que tota aquesta tasca i fins i tot els productes dels horts escolars, quan sigui possible reberteixin al menjador, i els residus de menjador als horts escolars, fomenten la economia circular (veure projecte revolta de Tarpuna p.e.).
Tot plegat només resulta posible amb la gestió dels menjadors d'empreses molt petites i específiques ja que aquest model no convé a les grans empreses de distribució.
Cal tenir tot això en compte a l'hora de legislar, si no cauran aquest tipus de projectes tant positius.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions. La voluntat és potenciar la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, ecològics i de temporada.

 


Aportació de Sisco Ollé Garcia

Servei ja gestionat per l'ampa de l'escola des de fa 30anys. Qualiat execel.lent. Servei excel.lent. Dóna feina a 7 persones de manera directa de la població. Consum de productes de proximitat. Aquesta nova normativa es carregarà un treball que ha costat anys de tirar endavant. No entenc aquesta barbaritat. Només es pretén beneficiar a empreses forànies en detriment de recursos propis. Estic totalment en desacord amb aquesta proposta. Si una cosa funciona deixeu-la estar, si us plau.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'escola Marcel·lí Domingo, Sisco. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques, i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació d'Úrsula Maguiña

Dejar que el Ampa siga interviniendo en la decisión de lo que nuestros hijos tienen que comer, solo nosotros siendo padres sabemos que es lo mejor para ellos, por la salud de nuestros hijos, NO A LA LÍNEA FRIA EN EL COMEDOR!.

 

Resposta de l'Administració

Gracias, Úrsula. La voluntad es garantizar la promoción de una alimentación saludable con la programación de menús que tengan en cuenta los aspectos nutricionales, el uso de productos de producción agraria ecológica, de temporada y de proximidad según el entorno, el territorio y los sistemas de producción. Además, la prestación del servicio escolar se realizará preferentemente con la elaboración de las comidas en las instalaciones del centro o con la elaboración fuera del centro, con distribución diaria, siempre que se garanticen los principios y las garantías de calidad de la prestación del servicio, y solo en caso que no sea posible la elaboración en el centro. En ningún caso se contempla la línea fría.

 


Aportació de Rosa Pintó serra

Els menjadors els tenen que administra l'ampa.Per garantí la bona alimentació de productes de proximitat de cada zona del centre.Si pots ser amb cuina pròpia.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva proposta, Rosa. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques, i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Susana Mencia Martin

Que retirin el decret

 

Resposta de l'Administració

Gràcies, Susana. Hi ha consens sobre la necessitat de fer de l'espai de menjador un espai educatiu. Alhora, hi ha la necessitat d'estendre els bons hàbits alimentaris que ja apliquen moltes escoles a la totalitat de centres. Per fer-ho cal impulsar un nou decret de menjadors que substitueixi el de 1996. La voluntat del Departament és fer-ho possible, comptant amb la participació de tota la comunitat educativa. Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Ruben Jordà Pérez

Que retirin el decret

 

Resposta de l'Administració

Gràcies, Ruben. Hi ha consens sobre la necessitat de fer de l'espai de menjador un espai educatiu. Alhora, hi ha la necessitat d'estendre els bons hàbits alimentaris que ja apliquen moltes escoles a la totalitat de centres. Per fer-ho cal impulsar un nou decret de menjadors que substitueixi el de 1996. La voluntat del Departament és fer-ho possible, comptant amb la participació de tota la comunitat educativa. Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Vanessa Martín Millón

Que retirin el Decret

 

Resposta de l'Administració

Gràcies Vanessa. Hi ha consens sobre la necessitat de fer de l'espai de menjador un espai educatiu. Alhora, hi ha la necessitat d'estendre els bons hàbits alimentaris que ja apliquen moltes escoles a la totalitat de centres. Fer-ho passa per impulsar un nou decret de menjadors que substitueixi el de 1996. La voluntat del Departament és fer-ho possible comptant amb la participació de tota la comunitat educativa. Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Raquel M. M.

Com a mare vull queixar-me de que el nou decret demani la participació de les famílies en la gestió del servei de menjador i en canvi retiri la opció de la gestió a les ampes, no hi pot haver més participació que quan el menjador està gestionat pels pares i mares. Es el cas del col·legi dels meus fills es un ampa que gestiona molt bé el menjador, que té en compte la qualitat del servei, que te en compte la utilització de productes de proximitat i que passa auditories i es preocupa per millorar any rere any i que no podrà seguir fent-ho.
Em sembla del tot injustificable, si no es per interessos que desconeixem, que no deixin gestionar als pares i mares de la nostra escola el menjador dels nostres fills. Algú es pensa que ho farà millor que nosaltres?

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar l'experiència de la vostra escola, Raquel. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractat el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al Projecte Educatiu de Centre; millorar la qualitat alimentària promovent la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics; i millorar la qualitat del servei regulant la titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Sonia Sabate Diaz

El fet de donar la concessió del menjador escolar a les empreses de càtering, fa que els nostres fills perdin qualitat en la seva alimentació. El producte de proximitat, el pa , les verdures, la carn, per exemple, després ens queixem que cada cop hi ha més nens amb obesitat, celíacs, etc. Les Ampes que gestionen els menjadors, compren el menjar al poble, i això fa que el petit comerç també es beneficiï. Està clar que la qualitat del menjar no és la mateixa feta per una empresa, que la del cuiner d'una escola amb menys nens. L'alimentació com menys manufacturada estigui millor. Si, des del departament es prioritza que les grans empreses portin el monopoli de tot, que estem ensenyant als nostres fills???!!!!!

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per les teves aportacions, Sonia. Partim de la voluntat de promoure una alimentació saludable amb la programació de menús que tinguin en compte els aspectes nutricionals, l'ús de productes de producció agrària ecològica, de temporada i de proximitat segons l'entorn, el territori i els sistemes de producció. D'altra banda, la idea és que la prestació del servei de menjador escolar es pugui fer preferentment amb l'elaboració dels menjars en les instal·lacions del centre i, allà on no sigui possible, amb l'elaboració fora del centre amb distribució diària, sempre que es garanteixin els principis i les garanties de qualitat de la prestació del servei.

 


Aportació de Sònia Torres

Que retirin el Decret de menjadors.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies, Sònia. Hi ha consens sobre la necessitat de fer de l'espai de menjador un espai educatiu. Alhora, hi ha la necessitat d'estendre els bons hàbits alimentaris que ja apliquen moltes escoles a la totalitat dels centres. Per fer-ho cal impulsar un nou decret de menjadors que substitueixi el de 1996. La voluntat del Departament és fer-ho possible, comptant amb la participació de tota la comunitat educativa. Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació d'Alba Solés

La cuina a l'escola forma part d'aquests valors que s'han de preservar, amb la qualitat tant d'aliments com humà. Mai s'ha de canviar per un servei de càtering!!

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva aportació, Alba. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre que es garanteixi la qualitat del servei.

 


Aportació de Domene Danés

Bon dia,

La gestió del servei de menjador hauria de ser de les AMIPES, ja que som els pares els que ens preocupem per la bona alimentació dels nostres fills i volem que sigui un espai, a part d'educatiu, agradable on els nens s'hi trobin a gust.
Només els pares sabem les inquietuds dels nostres fills per poder millorar.

A part, per les AMIPES, el menjador proporciona una font d'ingressos per poder millorar els recursos de l'escola. Uns recursos que hauria de proporcionar el Departament d'Ensenyament però que són molt escassos.

Salutacions,

AMIPA Escola Malagrida 

 

Resposta de l'Administració

Benvolgudes mares i pares de l'Escola Malagrida, gràcies per fer-nos arribar la vostra opinió. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Cristina Izquierdo Sanchez

Els menjadors tenen menjar fet a diari i de qualitat, no volem menjar envasat i amb una data de caducitat, es dolent per la salut del nens i amb això no es juga i no es fa negoci

 

Resposta de l'Administració

Gràcies, Cristina. La nostra voluntat és garantir la qualitat alimentària a través de productes de proximitat, de temporada i ecològics.

 


Aportació de Samuel Duran Garcia

en contra totalment que el dinar dels nostres fills sigui controlat per grans empreses, que tractin d'imposar uns menús estandarditzats, uniformes... com si fóssim robots. Crec en la diversitat i particularitat de cada poble, de cada barri i de cada escola. El menú diari fel meu fill ara es prepara i es porta a diari a l' escola. No volem menjar precuinat i congelat. No siguem tan quadriculats. Tot plegat dona sensació de voler fer negoci, oi?? la pasta es la pasta...deixeu que els pares continuem decidint el que mengen els nostres fills, no imposeu i no jugueu amb això. Gracies

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'escola Xarau, Samuel. La nostra voluntat és garantir la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat de servei de l'espai de menjador. En aquest sentit, la voluntat és que el projecte d'espai menjador s'incorpori al projecte educatiu de centre, que la proposta alimentària es basi en aliments de proximitat, ecològics i de temporada, i que s'asseguri el servei adequat a través de la participació de les AMPA.

Aportació de Noa Padín Pujoldevall

Hauríem de començar planificant una millora considerable de TOT l'espai del migdia ( no només de l'acta de menjar). Han d'estar si o si al pati? Els patis estan adaptats a les necessitats de tots els infants? Si l'alimentació és curricular com és que els mestres no acompanyem en aquest espai? Com podem garantir que les petites empreses que ofereixen menjador ( ecos, de proximitat,...) puguin aconseguir competir en igualtat de condicions amb les grans empreses?

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar els teus dubtes, Noa. Partim de la idea de fer de l'espai menjador un espai educatiu més. En aquest sentit, la voluntat és que passi a formar part del projecte educatiu de centre. Per tant, el pla de funcionament, la programació d'activitats i els objectius educatius del servei han de ser coherents amb el projecte lingüístic i les estratègies pedagògiques del centre, i s'han de preveure en el corresponent projecte de direcció.

 


Aportació de Susanna Playà Florensa

Sóc mare d'una nena que fa P4 en aquesta escola i estem molt contents amb la qualitat i el servei de menjador actual. Si us plau no empitjoreu quelcom que funciona molt bé per deixar-ho en mans d'empreses de càtering amb ànim de lucre. És tant de sentit comú que costa entendre que es prenguin aquest tipus de decisions. Espero de tot cor que no ho tirin endavant.

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Susanna, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'experiència de l'Escola Alba de Corbins. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies.  La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Joan Ribera Fuentes

Amb lo principal que estic en contra és que de forma unilateral, l'Administració retiri la gestió del menjador a les AMPA's, quan per exemple, a la meva escola Parc de l'aigua, hi ha un índex elevadíssim de satisfacció. Tenim una mare dietista col·legiada que programa un menú sa i equilibrat. Els aliments són productes de proximitat i de qualitat. Existeix una ràtio de monitoratge al menjador més que adequat. És fan una sèrie activitats educatives a l'espai del migdia i el preu (nosaltres que vam fer un canvi d'escola ho vam poder comparar) és un preu molt bo. Dit tot això, NO ENTENC quin és el MOTIU pel qual una cosa que funciona l'ha de canviar l'Administració. Dubto que una empresa privada, en la que existeix un ànim de lucre, ofereixi un servei millor que el que he descrit. La decisió ha d'estar en mans dels pares/mares i NO en l'Administració.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'Escola Parc de l'Aigua, Joan. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies.  La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Yolanda González Hens

Crec que és essencial que la ràtio monitors/infants sigui reduïda: és més difícil tenir cura dels infants a l'espai de lleure del menjador que al del centre.

Considero que el servei ha de ser prestat per empreses que restin comptes al mateix centre on presten el servei i que aquest pugui decidir si l'empresa renova o no. Si són macroempreses que només reten comptes a la Diputació/Ajuntament/Departament, etc, quina força té una escola per corregir un servei que no funciona al seu centre?

Opino, per últim, que el menjar dels infants és massa important com perquè el preu sigui un factor decisiu en la contractació d'una empresa o una altra. S'hauria de donar un preu i no permetre que les empreses el baixessin, o si ho fan, que no sumi punts per la seva contractació.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió, Yolanda. Estem treballant per establir unes ràtios màximes per monitor/a segons l'edat i les característiques dels alumnes. D'altra banda, una de les atribucions de les associacions de mares i pares d'alumnes (AMPA) és la participació, i fer el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador, mitjançant la incorporació de representants a la comissió de menjador.

 


Aportació de Patricia Galera Irigaray

La gestió del menjador per part de l'AFA ha estat sempre exemplar, amb menjar de qualitat, ecològic i de proximitat. També ha sigut sempre un espai educatiu, amb activitats extraescolars de migdia incloses al preu del menjador i amb monitoratge necessari per atendre les necessitats especials.
El canvi de gestió que proposeu, al contrari del que exposeu, deixaria les ampes/afes sense poder de decisió, amb menjar de dubtosa qualitat i procedència, sense atenció a les necessitats especials i sense espai educatiu.
Segons el decret que proposeu, el menjador escolar és un espai educatiu, però només ho és per l'alumnat que paga menjador, oi?
D'altra banda, no estem gens d'acord en que el menjador escolar s'hagi de fer per contractació pública, els diners amb els que es paga no són públics, son de les famílies. Si ha de ser una contractació pública que assumeixi el pagament l'administració.
AMB EL MENJADOR NO ES FA NEGOCI!!!! Esteu jugant amb la salut dels nostres infants!!!!!

 

Resposta de l'Administració

Gràcies per fer-nos arribar la teva opinió, Patrícia. La nostra prioritat és assegurar que l'espai de menjador és converteixi en un espai educatiu i alhora garantir una alimentació amb productes de proximitat, ecològics i de temporada.

 


Aportació de David Ricart Jordana

Com a pare demano que es busqui la forma jurídica adequada per tal que les AMPES que tinguin el vist i plau del consell escolar puguin continuar fent la gestió directa del menjador.
En la línia del que marca l'avant projecte de Llei de serveis a les persones que es tramita al parlament.
Com a conseller del Consell Comarcal del Segrià i vistós els menjars que es serveixen per les empreses de càtering (que no podem afirmar que siguin de mala qualitat, però si que podem dir que és just i de molt poc atractiu a la vista i al gust) i vista la qualitat del menjar de les AMPES que gestionen directament, crec que s'ha de buscar la fórmula per poder seguir prestant les AMPES la gestió directa del menjador.

 

Resposta de l'Administració

Benvolgut David, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies.  La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació d'Estefania Pardo

Qualitat educativa: que les empreses adjudicatàries disposin, fomentin i garanteixin un projecte educatiu a l'estona del menjador, que l'equip de monitors/es estiguin formades i participin del projecte, no només fent de mainaderes o vigilants/es.
Qualitat alimentària: dieta equilibrada, garantint el consum de productes de cultiu de proximitat i biològics. Dieta supervisada en tot cas per una persona titulada en nutrició infantil i supervisada per un agent extern a l'empresa adjudicatària.
Qualitat del servei: fer les adjudicacions tenint en compte l'interès superior de l'infant i no l'interès econòmic. Nomes donar adjudicacions a qui garanteixi les dues qualitats interiors, i poder rescindir el contracte abans d'hora si deixen d'acomplir-los.
Comissió de menjadors: sí, les famílies hauríem de tenir representació en aquesta comissió. Les funcions serien poder accedir al menjador i comprovar tant el servei com la qualitat in situ, i poder optar a través de vots a l'empresa adjudicatària, tenint accés a diverses opcions per comparar.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies, Estefania. Compartim la necessitat de garantir la qualitat educativa, la qualitat alimentària i la qualitat del servei de menjador. Gràcies per fer-nos arribar el teu punt de vista.

 


Aportació de Sara Lladonosa i Boira

Els menjadors escolars funcionen molt bé gestionats per les AMPAs/AFAs , el menjar és de qualitat, proximitat, recent cuinat per personal de confiança i servit al moment de menjar. Les activitats estan pensades, coordinades i perfectament encaixades a l'espai de migdia i s'oferten a tot l'alumnat que es queda al menjador, fins i tot als alumnes eventuals i també s'atén tot tipus de necessitats educatives especials. Si voleu aplicar el #Decret de Menjador oferiu la gratuïtat del servei i confieu en el saber fer de les AMPAs/AFAs, que han van crear aquest servei per cobrir una necessitat real, perquè continuïn fent la tasca que fan. Escolteu les famílies si us plau, som les primeres interessades en què l'alimentació i l'educació de les nostres filles i fills sigui la millor, és la nostra prioritat. No privatitzeu aquest servei. Crec que cal replantejar-se aquest Decret.
Gràcies per crear aquest espai per tal de poder-nos expressar. 

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Sara, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'exemple de l'AFA de l'Escola Països Catalans. La voluntat és potenciar la dimensió educativa de l'espai de menjador i promoure una alimentació basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics, i tot comptant amb la participació de les famílies. Estem convençuts que el decret final recollirà aquestes voluntats.

 


Aportació de Mercè Cases Farré

El menjador de la nostra escola funciona amb un cuiner, monitores i amb menjar elaborat dia a dia i de proximitat. Excel·lent i molt ben portat amb treball d'hàbits i bona convivència. Un espai educatiu per a Tota la comunitat.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'Escola Macià Companys, Mercè.

 


Aportació de Rosa Navés Puigfel

El servei del menjador escolar hauria de ser gestionat directament per l'escola o l'AMPA. Amb uns menús equilibrats, amb unes condicions de neteja impecables i amb un monitoratge capaç d'ajudar als nostres fills a l'hora de dinar i durant l'estona no lectiva. Així és com funciona a l'escola Joaquim Palacín de Bellvís on des de fa molt temps hi ha una gestió del servei de menjador escolar excel·lent.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'Escola Joaquim Palacín, Rosa. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Ferran Angulo i Parejo

1. Per millorar la qualitat educativa val la pena demanar el títol de monitora de lleure educatiu i sociocultural a un % de l'equip, igual que a les activitats de vacances.
De la mateixa manera, cal marcar unes ràtios adequades, inclús per un tema de seguretat.
Moltes famílies ni coneixem a l'equip pedagògic que cada dia està amb els nostres fills, ni tenim cap tipus de contacte, més enllà d'un informe trimestral que ens aporta ben poca cosa. Millorar i potenciar aquesta relació ens implicaria més a tots pel que fa a la qualitat educativa.
2. Hi ha empreses que es comprometen a un servei amb aliments de qualitat, que finalment no responen davant de ningú quan no compleixen aquests compromisos. Caldria posar-s'hi.
Les inspeccions sanitàries són molt flexibles en alguns casos (voldria pensar que per por a tancar cuines i deixar sense menjar als infants dels centres afectats). Si la llei obliga a inspeccions, aquestes haurien de servir d'alguna cosa més enllà d'omplir un informe.
Sempre hauria d'haver un nutricionista i dietista darrera de cada menú, i l'administració hauria de vetllar perquè es complís (potser a través de les comissions de menjador).
Valdria la pena potenciar els productes de proximitat i de temporada.
3. Des de l'administració valoreu més el preu que la qualitat, canvieu aquest criteri, és fàcil. Per altra banda, valdria la pena potenciar aquelles empreses i entitats que treballen pel bé comú (temes mediambientals, proximitat, sous dignes, diferències de sou entre gerents i treballadors raonables, formació per al seu personal...).
4. Les comissions podrien marcar alguns criteris de la licitació, sense poder canviar uns mínims (com valorar més el projecte educatiu que el preu).
Podrien fer seguiment dels compromisos de l'entitat guanyadora de la licitació i anul·lar contracte sense penalització, si no es compleixen aquests compromisos. 

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar totes aquestes aportacions, Ferran. La voluntat és que la proposta que surti de tot el procés de debat reguli la titulació dels monitors, les ràtios, l'alimentació saludable basada en productes de proximitat i temporada, la priorització de la qualitat davant del preu... Gràcies per fer-nos arribar el teu punt de vista. Ens serà de molta utilitat.

 


Aportació de Xavier Gaya Casabón

Des de l'AMPA de l'escola Alba de Lleida, creiem que al servei de menjador se l'hauria de considerar de màxima importància, dins de l'horari escolar, doncs és un espai de lleure, d'activitats no curriculars, i de alimentació saludable, i per això, les famílies dels infants són les qui més s'hi miren a l'hora d'alimentar els seus fills. Per tant, considerem que la millor garantia per al bon funcionament del menjador, sempre que així ho desitgin, hauria de ser gestionat per les famílies.
Partint d'aquest punt principal, la manera de garantir la qualitat del servei ha de ser mitjançant eines de validació de: satisfacció dels pagadors del servei (i implícitament dels infants com a consumidors); validació d'alimentació saludable mitjançant la revisió dels menús teòrics, i la seva execució per part d'algun organisme imparcial i acreditat; regulació de les ràtios de monitors, de la proximitat dels productes consumits, així com el seu procés d'elaboració; garantir que en cap cas es pugui utilitzar el sistema de línia freda; i en darrer lloc, el servei ha de ser gestionat per entitats sense ànim de lucre per evitar que es faci negoci amb la salut i alimentació dels infants, i sota cap circumstància pot estar en mans d'empreses privades en que la seva única finalitat és obtenir els majors dividends pels seus accionistes, en detriment de la qualitat.
La manera de vehicular-lo complint la directiva europea de contractació pública podria ser mitjançant un sistema en que les persones estarien contractades per algun organisme públic, i aquest, en cediria la gestió a les AMPA, en cas de voler fer-ho. La matèria primera i els equips podrien seguir sent de les AMPA. En cas de no tenir cuina pròpia a l'escola, caldria facilitar l'adquisició de les infraestructures necessàries per part del Departament.

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per fer-nos arribar les aportacions de l'AMPA de l'Escola Alba de Lleida. Les analitzarem i estudiarem per tal de tenir-les en compte a alhora de perfilar la proposta del Departament. Partim de la voluntat de potenciar la dimensió educativa de l'espai de menjador i de promoure una alimentació basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics. Gràcies de nou per fer-nos arribar les vostres propostes.

 


Aportació d'Anna Puebla Santacreu

La qualitat alimentària passa per productes de proximitat. I la gestió òptima per mans de les AMPES que en definitiva són les famílies dels usuaris. 

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Anna, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Dolors Torrent Vila

Qualitat educativa- cal que els monitors de menjadors rebin més formació i especialitzada en temes alimentaris, potenciant i aplicant hàbits alimentaris, psicologia infantil (estar al dia en protocols i característiques Tea i altres), .... haurien d'anar-se formant constantment com el personal docent.
Qualitat alimentaria-potenciar estudis de qualitat tipus Preme , cuines petites o dins mateix centre fan créixer la qualitat i els producte poden ser de proximitat entre d'altres,...
La comissió de Menjadors- es podrien unificar els protocols per valorar el servei i ho hauria de fer un expert extern al centre per ser més objectius

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies per les teves aportacions, Dolors. Tens tota la raó. Augmentar la qualitat educativa de l'espai menjador significa establir una titulació mínima per als monitors i monitores. Així mateix, la voluntat del Departament és promoure una alimentació basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics. Gràcies de nou per fer-nos arribar la teva opinió.

 


Aportació de Geòrgia Codina Catalan

Bona tarda, A l'escola Alba no cal millorar res, així que si us plau deixin que continuem amb el nostre servei de cuina, menjador i activitats de lleure, que són serveis de molta qualitat que ens ofereix l'AMPA i dels que estem molt orgullosos. Gràcies

 

Resposta de l'Administració

Moltes gràcies, Geòrgia. Prenem nota de la vostra satisfacció. De ben segur que l'experiència de l'Escola Alba de Corbins ens pot servir d'exemple en alguns aspectes. Gràcies de nou per la teva col·laboració.

 


Aportació de Maria del Pilar Dominguez Valiente

Pel que fa al model actual de l'Escola Alba de Corbins a Lleida tant el servei de menjador com l'estona de lleure és impecable. Tenim una de les més bones puntuacions pel que respecte a les revisions a la cuina donat que els productes són de proximitat, ecològics i de molt bona qualitat, elaborant uns menús pensats en una alimentació sana, equilibrada, variada i pensada també per als nens amb intoleràncies, aprofitant els productes de temporada. Aquests menús són elaborats per una nutricionista i seguint les recomanacions per part del departament de Salut. Cal esmenar també que la gestió del temps de lleure (en el cas de la nostra escola és al migdia) és un temps que està orientat a l'educació dels nens mitjançant l'aprenentatge de la nostra cultura amb els tallers de dansa, ball de bastons, teatre, batucada... com l'aprenentatge mitjançant els jocs en anglès, els escacs i l'última incorporació com la robòtica. També es fomenta la pràctica de l'esport com són el bàsquet, el futbol, el handbol, etc... I com no, cal mencionar als professionals que fan que tot sigui possible gràcies a la seva gran experiència i gestionat amb la coordinadora i psicopedagoga de l'escola. Des del meu punt de vista el model que tenim a l'escola Alba és un model a seguir per a altres escoles ja que funciona molt bé, TOT GRÀCIES A LA COORDINACIÓ ESCOLA -AMPA.

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Maria Pilar, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'experiència de l'Escola Alba de Corbins. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


Aportació de Ramon Lluís Martí Romero

La millor manera de cuidar el menjar i els hàbits es deixar-ho com ara, que cada AMPA pugui decidir a qui encarrega el serveis de menjador....no hi ha res com empreses de proximitat on compren aliments ecològics i que cuinen allí mateix.....NO ALS CÀTERINGS AMB LÍNIA FREDA, es perd en qualitat.

 

Resposta de l'Administració

Benvolgut Ramon Lluís, moltes gràcies per les teves aportacions. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, sempre que es garanteixi la qualitat del servei. No es preveu la línia freda. Gràcies de nou per fer-nos arribar les teves aportacions.

 


Aportació de Laura Sofia Juste concha

Els menjadors han de seguir com estan funcionen a la perfecció i aporta una alimentació casera als nostres fills si es fa de càtering perdre la seva qualitat i deixarem de portar els nostres fills

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Laura Sofia, gràcies per la teva aportació. La voluntat és que l'elaboració dels menjars es faci en les instal·lacions del mateix centre.
En els casos que aquesta modalitat no sigui possible, es podria dur a terme l'elaboració fora del centre, amb distribució diària, i sempre que es garanteixi la qualitat del servei. Gràcies de nou per fer-nos arribar les teves aportacions.

 


Aportació de Christian Gajewski

Bona tarda El model actual de l'Escola Alba de Corbins (Lleida) en quant a gestió del menjador i de l'estona de lleure: és de gran qualitat i dóna grans resultats. Us convidem a que vingueu a comprovar-ho. Els resultats de les revisions a la cuina de l'escola obtenen bones puntuacions. El menjar amb productes de proximitat (locals), ecològics, organitzats en menús en base a una alimentació sana i variada gràcies a la nostra experta nutricionista, és digne de ser copiat per qualsevol escola. La gestió del temps de lleure del migdia no és un espai per omplir, és un temps d'aprenentatge de la cultura del nostre país (ball de bastons, teatre, dansa, etc), del despertar de l'intel·lecte (contes en anglès, escacs, etc) i de les noves tecnologies (robòtica, etc). Gaudim d'un monitoratge i de personal extern a l'escola d'un alt nivell, gestionat per la psicopedagoga del centre que ho coordina al mil·límetre per a que tota la canalla gaudeixi de totes les activitats. És obvi que el nivell educatiu d'una escola és molt important, però també ho és la gestió de les AMPEs. Us demanem, si us plau, que abans de modificar alguna cosa, primer la coneguin a fons. I en tot cas, defensin, copiïn i facin extensiu el que funciona. Gràcies pel seu temps.

 

Resposta de l'Administració

Benvolgut Christian, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'experiència de l'Escola Alba de Corbins. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. En tot moment, s'ha de garantir la participació, el seguiment, el control de qualitat i l'avaluació del servei de menjador per part de les famílies. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores. 

 


Aportació de Beatriz Aquilue Gimenez

Un servei d productes de qualitat i proximitat. Amb productes frescos i tot supervisat per una nutricionista. Amb cuina pròpia I tot controlat per monitors qualificats.

 

Resposta de l'Administració

Gràcies, Beatriz. Una de les prioritats és la recerca d'una alimentació saludable, amb la programació de menús que tinguin en compte els aspectes nutricionals, l'ús de productes de producció agrària ecològica, de temporada i de proximitat segons l'entorn, el territori i els sistemes de producció.

 


Aportació de Meritxell Genao Labarta

Bona tarda El model actual de l'Escola Alba de Corbins (Lleida) en quant a gestió del menjador i de l'estona de lleure: és de gran qualitat i dóna grans resultats. Us convidem a que vingueu a comprovar-ho. Els resultats de les revisions a la cuina de l'escola obtenen bones puntuacions. El menjar amb productes de proximitat (locals), ecològics, organitzats en menús en base a una alimentació sana i variada gràcies a la nostra experta nutricionista, és digne de ser copiat per qualsevol escola. La gestió del temps de lleure del migdia no és un espai per omplir, és un temps d'aprenentatge de la cultura del nostre país (ball de bastons, teatre, dansa, etc), del despertar de l'intel·lecte (contes en anglès, escacs, etc) i de les noves tecnologies (robòtica, etc). Gaudim d'un monitoratge i de personal extern a l'escola d'un alt nivell, gestionat per la psicopedagoga del centre que ho coordina al mil·límetre per a que tota la canalla gaudeixi de totes les activitats. És obvi que el nivell educatiu d'una escola és molt important, però també ho és la gestió de les AMPEs. Us demanem, si us plau, que abans de modificar alguna cosa, primer la coneguin a fons. I en tot cas, defensin, copiïn i facin extensiu el que funciona. Gràcies pel seu temps.

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Meritxell, moltíssimes gràcies per fer-nos arribar l'experiència de l'Escola Alba de Corbins. El vostre cas ens és molt útil a l'hora de definir el model de servei de menjador escolar.

 


Aportació d'Anna Monjo Gallego

El servei de menjador ha de ser un espai educatiu més i, per tant, qui més vinculat a les necessitats i l'educació dels fills que els propis pares? La gestió a través de les AMPAs funciona i ofereix una oferta de qualitat i validada directament per les famílies. El fet de passar la gestió a empreses externes no aportarà una millor alimentació, més aviat comportarà la pèrdua dels aliments de proximitat i una pitjor atenció a les necessitats especials d'alguns nens. L'experiència en hospitals, centres de dia i altres llocs públics on l'alimentació està gestionada per grans empreses de càtering demostra que aquest tipus de gestió no és, ni de lluny, un exemple de qualitat alimentària. En base a aquesta experiència, el Departament d'Ensenyament hauria d'apostar per les cuines pròpies a les escoles. La comissió de menjadors on s'agruparan diferents escoles amb diferents necessitats no garantirà la participació de les famílies, sinó que serà un òrgan de control. Ara mateix l'AMPA gestiona la seva escola i coneix les necessitats reals, això és incomparable amb una comissió de menjadors. En el cas de les activitats educatives ofertades a migdia, s'aplica el mateix argument. Són les famílies qui millor coneixen quines activitats van més en la línia de les necessitats de l'escola i qui, per tant, ofereixen als alumnes les millors opcions. Crec que el Departament d'Ensenyament s'ha de fer càrrec de les necessitats i el benestar dels alumnes i, en aquest cas, no ho està fent, ja que no hi ha un problema real amb els menjadors. De fet, aquesta normativa no és positiva per les escoles i no hauria de ser d'obligat compliment. En cas d'aprovar-se, hauria de ser aplicable només a aquelles escoles que ho sol·licitin.

 

Resposta de l'Administració

Benvolguda Anna, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'experiència de l'Escola Alba de Corbins. Estem treballant per fer possible que els menjadors escolars que gestionen directament les AMPA ho puguin continuar fent amb garanties jurídiques i que aquells centres que optin per contractar el servei el puguin licitar atenent únicament a criteris de qualitat i afavorint les empreses de caràcter social, tot evitant l'especulació econòmica. La nostra voluntat és reforçar la qualitat educativa de l'espai menjador incorporant-lo al projecte educatiu de centre; millorar la qualitat alimentària amb la promoció de la dieta mediterrània i el consum de productes de proximitat, de temporada i ecològics, i millorar la qualitat del servei amb la regulació titulació que han de tenir els monitors i monitores.

 


 Aportació de Jaume Claramunt Armengau

La gestió del menjador per part de l'AFA ha estat sempre exemplar, amb menjar de qualitat, ecològic i de proximitat. També ha sigut sempre un espai educatiu, amb activitats extraescolars de migdia incloses al preu del menjador i amb monitoratge necessari per atendre les necessitats especials. El canvi de gestió que proposeu, al contrari del que exposeu, deixaria les ampes/afes sense poder de decisió, amb menjar de dubtosa qualitat i procedència, sense atenció a les necessitats especials i sense espai educatiu. Segons el decret que proposeu, el menjador escolar és un espai educatiu, però només ho és per l'alumnat que paga menjador, oi? D'altra banda, no estem gens d'acord en que el menjador escolar s'hagi de fer per contractació pública, els diners amb els que es paga no són públics, son de les famílies. Si ha de ser una contractació pública que assumeixi el pagament l'administració.

 

Resposta de l'Administració

Benvolgut Jaume, gràcies per fer-nos arribar les teves aportacions seguint l'exemple de l'AFA de l'Escola Països Catalans. La voluntat és potenciar la dimensió educativa de l'espai de menjador i promoure una alimentació basada en productes de proximitat, de temporada i ecològics, i tot comptant amb la participació de les famílies. Estem convençuts que el decret final recollirà aquestes voluntats.

 


Aportació d'Anna Ramon

Es necessari fer una transició del model alimentari dels menjadors escolars incorporant aliments ecològics, de proximitat i sostenibles. A nivell d'hàbits saludables pels infants i com a aprenentatge de la cura del planeta i d'ells mateixos. D'altra banda és necessari crear xarxes per tal de no malbaratar els aliments i que els infants n'estiguin implicats en el projecte. És un element pedagògic i de treballar valors com la solidaritat, l'empatia, la consciència, la cura.... Aquests dos punts és necessari que s'incloguin en els plecs de condicions dels contractes per gestionar el servei escolar de menjador. Si estan inclosos en els criteris, s'han de tenir en compte com a criteris de qualitat del servei. Posteriorment és necessari crear els processos de seguiment per tal que s' acompleixin i demanar que les empreses que gestionin el servei del menjador siguin ètiques, facin compres responsables i de proximitat sempre que sigui possible per anar tancant un procés d'economia del bé comú, responsable i circular.

 

Resposta de l'Administració

Agraïm les teves propostes. Anna, caldria que les fessis a la comissió de menjador, ja que serà qui haurà d'elaborar els plecs de clàusules tècniques per a la licitació del servei menjador, i les pot tenir en compte

 


Aportació de Núria Antonio Aloy

En tant que el servei i la franja horària que es destina a un dels àpats més importants del dia en tant que és un espai de relacions humanes, un entorn educatiu per excel·lència i un recurs preuat dins dels centres de primària... voldria fer una reflexió sobre la importància de la franja horària on hi té cabuda "el menjador escolar" i on sembla que el NEN es deixa de tenir present. No cal reflexionar gaire per veure com la mala gestió d'aquestes franges creen certa angoixa i estrés als nostres infants. Caldria europeitzar el model de menjador i fer un muntatge diferent per encabir aquest servei buscant l'excel·lència i garantir els àpats als nostres infants així com la millora del rendiment escolar -tan allunyat dels resultats de la franja matinal- així com els índex de conflictes que augmenten de forma exagerada durant la franja horària del migdia actual. Certament, els menjadors escolars estan "custodiats" per empreses externes i monitors que, amb la voluntat de treballar amb infants i guanyar-se els primers euros, dista molt de l'experiència dels docents que engaltem les franges prèvies i posteriors. Potser no és tant garantir un menú ecològic (sí, saludable) com GESTIONAR AL MÀXIM ELS RECURSOS tant HUMANS com LOGÍSTICS per acontentar al nostre públic final; aquests pares desesperats per garantir les cobertures horàries dels seus fills. Entenc que el següent debat podria titular-se: horari de cobertura dels nens i nenes a fi de garantir un horari màxim a les famílies (amb extraescolars incloses). Espero i desitjo que si realment els nostres nanos són el centre dels aprenentatges i les nostres decisions...siguin ells qui ens condueixin a les nostres decisions. Pel seu benestar i el seu desenvolupament humà...que, al cap i a la fi, és del què realment es tracta. Gràcies.

 

Resposta de l'Administració

Núria, gràcies per la teva reflexió. La proposta que fa el Departament recull que el servei del menjador escolar, com a servei i recurs educatiu, passi a formar part del projecte educatiu del centre (PEC).

 


Aportació de Meritxell Móra Teixidó

S'haurien de posar facilitats a ampes per la seva gestió, amb cuina i cuinera pròpia, no donar-ho a empreses externes, subvencions X monitoratge i no com ara q l'únic q es fa és posar pals a les rodes per tal q les ampes es vegin obligades a donar-ho a un càtering.

 

Resposta de l'Administració

Meritxell, les AMPA han tingut un paper històric destacat en l'exitosa història de l'escola catalana, com a element cabdal que vehicula la imprescindible vinculació de les famílies a l'escola. La seva aportació mereix tot l'agraïment i reconeixement de l'Administració i de la societat en general.

En aquest sentit, la voluntat del Departament és posar els mitjans per tal de millorar el servei escolar de menjador, que actualment es presta, ajustant-lo al marc legal a què estem tots subjectes.

Es pretén determinar els principis que han de regir aquest servei amb el màxim consens possible, tot preservant-ne la qualitat, tant des del punt de vista alimentari com educatiu. A més, els menús s'elaboraran preferentment en les instal·lacions del centre. Només en cas que no sigui possible, es podrà elaborar fora del centre, amb distribució diària i assegurant els principis i garanties de qualitat del servei.

 


Aportació de M. Roser Robert Ribot

La meva primera aportació va dirigida al tema dels contractes per gestionar el servei escolar de menjador. En la meva opinió, la contractació del personal ha de ser més exigent en els seus criteris, tenint en compte el model d'escola on han d'anar a treballar: no és el mateix una ZER que una escola de màxima complexitat... moltes vegades no n'hi ha prou en tenir un títol de monitor de lleure. Si li hem de donar la importància educativa que té aquest espai, hem de començar per la validesa/competència del personal que hi treballarà. Quant a la Comissió de menjador, crec que hauria de tenir com a funció vetllar perquè tot el conjunt d'aquestes hores dins l'escola funcioni correctament: des de les dietes i qualitat d'aquestes fins a l'organització del temps de lleure, passant per la professionalitat dels/de les treballadores, sempre des d'una vessant constructiva i de cares a una millora del servei.

 

Resposta de l'Administració

M. Roser, primer de tot, gràcies per la teva aportació. Prenem nota tant de la titulació dels monitors com de la funció de la comissió de menjador.

Aportació de Cristina Manzanares Prádanos

Gràcies per la iniciativa. Els menjadors escolars haurien de ser espais per a educar en estils de vida saludables, això vol dir: - Comprendre i apreciar els cicles de la natura (cultivar els propis aliments, o al menys visitar com es cultiven, menjar productes de temporada) - Introduïr la sostenibilitat ambiental real a l'escola: Productes de temporada, de proximitat, i lliures d'agrotòxics, amb mínima petjada de carboni, amb mínima petjada hídrica, sense envasos - Fomentar una dieta sana per a tota la vida: Alimentació mediterrània real basada en productes vegetals, incloent fruits secs, grans, i molta llegum. Es pot introduïr peix i carn ecològica, també ous ecològics. Serà fonamental l'educació nutricional i les classes de cuina com a part del currículum escolar. I serà fonamental que les escoles tinguin cuina pròpia i cuiners. En contraposició, les opcions de línia "freda" són productes industrialitzats, altament processats, amb pocs nutrients (molta farina blanca, fregits), que es re-escalfen a 140 graus (toxicitat) en envasos que desprenen tòxics ben coneguts com el BPA, BPS, ftalats i molts altres, que alteren les funcions hormonals i endocrino-metabòliques del cos. El catedràtic Miquel Porta, expert en medicina preventiva, s'ha pronunciat obertament a favor dels menjadors escolars amb cuina pròpia i productes ecològics, ja que els efectes dels disruptors endocrins (EDC) són ben coneguts. S'ha de tenir en compte que la major part de les enfermetats no transmissibles que son una epidèmia avui en dia estan relacionades amb els hàbits de vida, entre ells, i principalment, la dieta.

 

Resposta de l'Administració

Cristina, gràcies per la teva aportació.
La proposta que estem treballant preveu, pel que fa a l'elaboració dels menús, una sèrie de principis que caldrà complir a fi d'assegurar la qualitat del servei, pel que fa als aspectes nutricionals: la programació de menús ha de tenir en compte els aspectes nutricionals, l'ús de productes de producció agrària ecològica, de temporada i de proximitat segons l'entorn, el territori i els sistemes de producció; l'ús de la dieta mediterrània, i les recomanacions de l'Agència de Salut Pública de Catalunya dels documents d'alimentació saludable a l'etapa escolar, especialment pel que fa al consum de fruites i hortalisses i a la limitació dels sucres. Així mateix els menús s'han d'elaborar preferentment en les instal·lacions del centre (només en cas que no sigui possible, es podran elaborar fora del centre, amb distribució diària i assegurant els principis i garanties de qualitat del servei).

 

Data d'actualització:  15.01.2019