• Imprimeix

Centres públics

Corresponen al consell escolar les funcions següents:

  • Participar en l'aprovació del projecte educatiu i les seves modificacions. El consell escolar ha de ser consultat pel director de manera preceptiva per valorar la proposta del projecte educatiu i manifestar el seu suport amb una majoria de les tres cinquenes parts dels membres.
  • Participar en l'aprovació de la programació general anual, de les normes de funcionament i de la gestió econòmica del centre. El consell escolar ha de ser consultat de manera preceptiva per valorar cada una de les propostes i manifestar el seu suport per majoria simple dels membres.
  • Avaluar l'aplicació del projecte educatiu i de les seves modificacions així com de la resta de documents de gestió del centre.
  • Aprovar les propostes d'acords de coresponsabilitat, convenis i altres acords de col·laboració del centre amb entitats i institucions.
  • Intervenir en el procediment d'admissió d'alumnes.
  • Participar en el procediment de selecció i en la proposta de cessament del director o directora.
  • Intervenir en la resolució dels conflictes i, si escau, revisar les sancions als alumnes.
  • Aprovar les directrius per a la programació d'activitats escolars complementàries i d'activitats extraescolars, i avaluar-ne el desenvolupament.
  • Participar en les anàlisis i les avaluacions del funcionament general del centre i conèixer l'evolució del rendiment escolar.
  • Aprovar els criteris de col·laboració amb altres centres i amb l'entorn.
  • Qualsevol altre que li sigui atribuïda per les normes legals o reglamentàries.

  1. El consell escolar d'un centre públic està integrat per:
    • El director o directora, que el presideix.
    • El cap o la cap d'estudis.
    • Un o una representant de l'ajuntament de la localitat on es troba situat el centre.
    • El secretari o secretària del centre que assisteix amb veu i sense vot i exerceix la secretaria del consell.
    • Els i les representants del professorat s'elegeixen pel claustre.
    • Els i les representants de l'alumnat i dels pares i mares o tutors, elegits respectivament per ells i entre ells.
    • Un o una representant del personal d'administració i serveis, elegit per i entre aquest personal.
    • En els centres específics d'educació especial i en els que tinguin unitats d'educació especial també és membre del consell escolar un o una representant del personal d'atenció educativa. La representació d'aquest personal no té la consideració de representació del professorat als efectes de determinar la composició del consell escolar.

  2. El nombre de representants del professorat no pot ser inferior a un terç del total de membres del consell, elegits pel claustre i en representació d'aquest.

  3. El nombre de representants de l'alumnat i pares i mares o tutors, en conjunt, no pot ser inferior a un terç del total de persones membres del consell. Una de les persones representants dels progenitors la designa l'associació de pares i mares més representativa del centre.

  4. Cada centre determina la composició del consell escolar que queda recollida a les seves normes d'organització i funcionament, d'acord amb el que s'estableix en el Decret 102/2010, de 3 d'agost, d'autonomia dels centres educatius i la resta de legislació vigent.

  5. En els centres de nova creació, el director o directora ha d'ajustar la composició del consell escolar respectant el que estableixen els apartats 3 i 4. En els centres incomplets, quan el nombre de professorat no permeti assolir el que preveu l'apartat 3, les normes d'organització i funcionament han d'establir que, en tot cas, hi hagi el mateix nombre de representants del professorat i de representants de l'alumnat i pares i mares en conjunt.

  6. En els centres que imparteixen exclusivament ensenyaments que duen a l'obtenció de títols acadèmics que equivalen a títols universitaris, en les escoles oficials d'idiomes, en les escoles d'art, en els centres que imparteixen ensenyaments de règim especial d'esports i en els altres centres que imparteixen ensenyaments exclusivament a alumnes majors de divuit anys, no hi ha representació dels pares i mares dels i de les alumnes.

    En els centres específics d'educació especial i en els que tenen unitats d'educació especial hi ha d'haver una persona representant del personal d'atenció educativa.

    En els centres que imparteixen cicles formatius de dues o més famílies professionals, o en els centres en què almenys el 25% de l'alumnat cursa ensenyaments de formació professional o d'arts plàstiques i disseny, ensenyaments de grau mitjà de música o de dansa o ensenyaments artístics superiors, es pot incorporar a les sessions del consell escolar una persona proposada per les institucions empresarials o laborals presents en l'àmbit d'acció del centre, amb veu i sense vot.

  7. El centre no pot modificar la configuració del consell escolar dins dels tres cursos acadèmics següents a aquell en què és determinada. L'aprovació d'una modificació en la composició del consell escolar no entrarà en vigor fins al primer procés electoral que es dugui a terme després que s'hagi aprovat.

    Un cop constituït, el consell escolar del centre ha de designar una persona que impulsi mesures educatives de foment de la igualtat real i efectiva entre homes i dones.

El consell escolar d'una ZER està constituït per:

  • El director o directora de la ZER, que el presideix.
  • El o la cap d'estudis de la ZER.
  • Els directors o les directores de cadascun dels centres de la ZER.
  • El secretari o secretària de la ZER és membre del consell escolar, hi assisteix amb veu i sense vot i exerceix la secretaria del consell escolar.
  • Un o una representant de cadascun dels ajuntaments dels municipis on s'ubiquen els centres que integren la ZER.
  • Un o una representant del sector de mares i pares de cadascun dels centres que integren la ZER.
  • Dos representants, com a mínim, del claustre de professorat de la ZER.
  • Un o una representant del personal d'administració i serveis.

En les zones escolars rurals que disposin d'unitats d'educació especial forma part del consell escolar un o una representant del personal d'atenció educativa elegit per i entre aquest personal. Aquest representant no té la consideració de representació del professorat als efectes de determinar la composició del consell escolar de la ZER.

Les normes d'organització i funcionament de la ZER concreten la composició del consell escolar de la ZER i en determinen les regles de funcionament. La composició haurà de garantir l'equilibri entre el nombre de representants del professorat i dels pares i mares.

El consell escolar de la ZER participa en l'aprovació del projecte educatiu i les seves modificacions, expressant-ne el seu suport amb una majoria de les 3/5 parts dels membres del consell escolar. També participa en l'aprovació de la programació general anual, les normes de funcionament i la gestió econòmica de la ZER, manifestant-ne el seu suport per majoria simple dels seus membres.

Cadascuna de les escoles que integren la ZER té consell escolar, la composició del qual ha de garantir la representació equilibrada de tots els sectors de la comunitat escolar.

Un cop constituït, el consell escolar del centre ha de designar una persona que impulsi mesures educatives de foment de la igualtat real i efectiva entre homes i dones.

L'òrgan de participació de la comunitat educativa en el govern de les llars d'infants o escoles bressol sostingudes amb fons públics, o consell de participació, ha passat a denominar-se consell escolar.

La composició del consell escolar de les llars d'infants de titularitat pública ha de ser la següent:

  • El director o la directora de la llar d'infants, que el presideix.
  • Un o una representant de l'ajuntament del municipi on s'ubica la llar d'infants.
  • Un o una representant del personal educador de llar d'infants, elegit per i entre el mateix personal.
  • Un o una representant del sector de mares i pares de la llar d'infants, elegit respectivament per ells i entre ells.
  • Un o una representant del personal d'administració i serveis.

Les llars d'infants de més de tres grups afegeixen a la composició anterior un segon representant del personal educador i un segon representant dels pares i mares dels infants.

Els ajuntaments poden determinar la composició del consell escolar, que ha de garantir l'equilibri entre la representació del personal educador i la representació de pares i mares, quan tinguin delegades les competències relatives als òrgans de participació de la comunitat escolar en el control i gestió de les llars d'infants o escoles bressol d'acord amb el Decret 282/2006, de 4 de juliol, pel qual es regulen el primer cicle de l'educació infantil i els requisits dels centres.

El consell escolar ha d'aprovar les seves normes de funcionament. En allò que no estigui previst s'han d'aplicar les normes reguladores dels òrgans col·legiats de l'Administració de la Generalitat.

El consell escolar del centre es reuneix preceptivament una vegada al trimestre i sempre que el convoca el director o directora del centre o ho sol·licita al menys un terç de les seves persones membres. A més, s'ha de fer una reunió a principi de curs i una altra a la seva finalització.

El consell escolar actua normalment en ple. Es poden constituir comissions específiques d’estudi i informació, a les quals, en tot cas, s’hi ha d’incorporar la direcció del centre, o en la seva representació, un altre òrgan unipersonal de direcció, un professor o professora, i un alumne o alumna o un representant o una representant de les mares i els pares. Els centres de titularitat pública, a més, hi ha d'haver preceptivament una comissió econòmica que supervisa la gestió econòmica del centre.

Les persones del consell escolar són elegides per un període de quatre anys i es renoven per meitats cada dos anys.

Les eleccions per a la constitució o renovació de membres del consell escolar, les convoca el director o directora del centre públic, amb quinze dies d'antelació, dintre del període que fixa el Departament d'Ensenyament.

Les vacants del consell escolar s'han d'ocupar pel procediment establert a les normes d'organització i funcionament del centre; si aquestes no ho preveuen, les ha d'ocupar la següent candidatura més votada en les darreres eleccions. Si no hi ha més candidats o candidates per cobrir-les, romanen sense cobrir fins a la propera renovació del consell escolar.

La condició de membre del consell escolar es perd quan es deixa el càrrec que comporta ser-ne membre, quan es deixa de complir algun dels requisits per ser elegible o quan l'òrgan que l'ha designat en revoca la designació.

Data d'actualització:  10.10.2016