• Imprimeix

Meritxell Ruiz: "El curs vinent obrirem 15 nous centres i crearem 6 instituts escola"

Torna
Dilluns, 20 de març de 2017
  • Ho ha anunciat la consellera d’Ensenyament durant la presentació de la preinscripció, en què també ha destacat que hi haurà “més oportunitats per a les famílies, més transparència i lluita contra el frau escolar”
  • Ruiz: “Hem vetllat per la continuïtat dels projectes educatius, l’alumnat amb NEE i la creació d’instituts escola per reduir l’abandonament escolar i millorar la continuïtat educativa”
  • Enguany també s’aplicaran els criteris acordats amb les administracions locals. Com a novetat, els centres d’alta complexitat a 1r d’ESO podran acotar la ràtio a 27 alumnes
  • La preinscripció escolar començarà el proper 23 de març i acabarà el 4 d’abril

RDP

RDP

La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha presentat aquest matí en roda de premsa l’oferta de places de segon cicle d’educació infantil i ensenyaments obligatoris per al proper curs escolar, en què ha anunciat que “el curs vinent obrirem 15 nous centres i crearem 6 instituts escola”. La consellera ha destacat com a  novetats que hi haurà “més oportunitats per a les famílies, més transparència i lluita contra el frau escolar”, i també l’aplicació de “l’acord amb els municipis, en què s'amplia reducció ràtios en funció complexitat amb una ràtio de 27 a primer d'ESO”.

 

Meritxell Ruiz ha explicat que per a la programació de places “es tenen en compte les següents variables: el mapa escolar de cada municipi, el padró d'habitants i l'acord amb els municipis”.  A P3 el Departament d’Ensenyament ofereix per al curs 2017-2018 un total de 77.220 places i, a 1r d’ESO, 83.502 places. Aquests càlculs s’han realitzat en base a una ràtio de 25 alumnes a P3 i 30 a 1r d’ESO.

 

Pel que fa al nombre de grups, a P3 l’oferta inicial és de 3.154 grups, que són un total de 99 grups més que els que es van oferir en la preinscripció del curs passat, que van ser 3.055. D’aquesta oferta, 2.164 corresponen a l’escola pública i 990 a la concertada. A 1r d’ESO també hi ha un increment de 94 unitats respecte a l’oferta inicial del curs passat: de 2.724 a 2.818. Un total de 1.851 grups corresponen a centres públics i 967 a concertats. Tots els grups, independentment de la titularitat, es revisaran i s’adequaran a la realitat derivada de la preinscripció, del procés de matrícula.
 
P3
Oferta pública
Oferta concertada
Servei d’Educació
2016-17
Oferta inicial
2.064 grups
991 grups
3.055 grups
2017-18
Oferta inicial
2.164 grups
990 grups
3.154 grups
Variació respecte oferta inicial
+ 100 grups
- 1 grup
+ 99 grups
 
 
1ESO
Oferta pública
Oferta concertada
Servei d’Educació
2016-17
Oferta inicial
1.766 grups
958 grups
2.724 grups
2017-18
Oferta inicial
1.851 grups
967 grups
2.818 grups
Variació respecte oferta inicial
+ 85 grups
+ 9 grups
+ 94 grups
 
 
 
Nous criteris acordats amb els municipis
 
La titular d’Ensenyament ha recordat, en relació als criteris i els procediments seguits per determinar l’oferta inicial, que enguany s’han acordat amb les administracions locals amb l’objectiu de donar resposta a les necessitats d’escolarització per garantir el dret a l’educació de tothom. Tal com ha assenyalat Ruiz, en destaquen “la ràtio 27 a 1r d’ESO en centres d’alta complexitat i el manteniment de ràtio 22 a P3 i manteniment a P4 en els centres que van aplicar la mesura el passat curs”. “Hem vetllat per la continuïtat dels projectes educatius, l’alumnat amb NEE i la creació d’instituts escola per reduir l’abandonament escolar i millorar la continuïtat educativa”, ha afegit Ruiz.
 
En línies generals els criteris acordats són:
-          Vetllar per a la continuïtat dels projectes educatius actuals.
-          Vetllar per a  la distribució equilibrada de l’escolarització de l’alumnat amb NEE.
-          Reducció de les ràtios dels centres en entorns d'alta complexitat a 22 a P3 ( i a P4 com a continuïtat de la mesura iniciada el curs passat) i de 27 a 1d’ESO, sempre i quan hi hagi l’acord del centres.       
-          Programar els increments dels grups d’ESO tenint en compte la seva consolidació en funció de les necessitats d’escolarització a mig i llarg termini.
-          Valorar el model d’institut escola en entorns complexes i en situacions geogràfiques específiques.
 
 
Creació de nous centres
 
Una altra de les novetats és la modificació del mapa escolar, en què la consellera Ruiz ha afirmat que ”hi ha un increment important en inversions si s'aproven els pressupostos de 2017”. Pel que fa als ensenyaments d’infantil i primària, Ruiz ha anunciat que es creen set noves escoles: a Barcelona Eixample 1, Eixample 2, Cartagena, Anglesola, Gràcia i Flor de Maig, i, a Montgat, l’Escola de Montgat (1P3). Pel que fa a secundària es creen l’Institut Viladecans, l’Institut Ca l’Arnús a Badalona, l’Institut Marti Pous a Barcelona, l’Institut Manresa Sis, l’Institut d’Alpicat, l’Institut de les Cinc Sènies a Mataró, l’Institut de Miami Platja a Mont-roig del Camp i l’Institut Can Periquet a Palau Solità i Plegamans.

 

També hi hauran sis nous instituts escola: l’Institut Escola de Gavà Mar per transformació de l’Escola  Gavà Mar, l’Institut Escola Trinitat Nova a Barcelona per fusió i integració  de les escoles Sant Jordi  i Sant Josep Oriol i de l’Institut Roger de Flor, l’Institut Escola Antaviana per transformació de l’Escola Antaviana a Barcelona, l’Institut Escola El Til·ler per transformació de l’Escola Bernat de Boïl  a Barcelona, l’Institut Escola Torre Queralt per transformació de l’Escola Torre Queralt a Lleida, i l’Institut Escola Mediterrània per transformació de l’Escola Mediterrània a Tarragona. La creació dels instituts escola consolida un model d’escolarització per donar resposta a l’abandonament escolar o a la situació geogràfica.
 
 
Distribució equilibrada de l’alumnat amb NEE
 
Tal com ha destacat Meritxell Ruiz, un dels objectius del Departament “és afavorir la integració de l’alumnat amb necessitats educatives específiques (NEE) mitjançant distribució equilibrada en els centres” que integren el Servei Educatiu de Catalunya. Ha recordat el treball amb el Síndic i els compromisos del Departament. Per aquest motiu, s’adoptaran un seguit de mesures en el procés de preinscripció i matrícula, com per exemple:
-          Abans: planificar la reserva de places, fer una detecció prèvia de les necessitats específiques de l’alumnat o orientació a les famílies.
-          Durant el procés: actuacions d’acompanyament i acollida dels alumnes NEE als centres i utilització dels possibles instruments  per afavorir l’escolarització equilibrada d’aquests alumnes.
-          Després: limitar matrícules fora de termini en centres amb elevada concentració de problemàtiques socials.
 
 
Novetats en el procés de preinscripció

La preinscripció escolar començarà el proper 23 de març i acabarà el 4 d’abril. La majoria de sol·licituds de preinscripció seran pel primer curs de l’educació infantil de segon cicle (P3), que és quan els nens i nenes comencen a assistir a les escoles, i el primer curs d’ESO, que és quan inicien els estudis als instituts. La matriculació s'haurà de realitzar del 12 al 16 de juny per als alumnes d’infantil, primària i primer d’ESO i, entre el 26 i el 30 de juny, per als de segon, tercer i quart d’ESO.
 
En relació als criteris d’admissió dels alumnes, s’incorporen enguany tres novetats. La primera, en relació a les llistes d’espera de cada centre, en què constaran no només les sol·licituds que s’hagin demanat com a primera opció, sinó també les que s’hagin demanat en qualsevol altra que sigui preferent a l’opció assignada. “Això vol dir que t'avisaran quan hi hagi vacants també en la 2a o 3a opció”, ha concretat la consellera Meritxell Ruiz.  La segona, és que a l’inici del curs, els centres donaran informació del resultat del procés: publicaran una llista dels nous alumnes que s’han matriculat al centre i també informaran del nombre de vacants que hagin quedat.

 

Com a darrera novetat, la consellera d’Ensenyament ha remarcat que “s’intensificaran les mesures de control per a detectar el frau”. Així per exemple, els centres hauran de trametre a les respectives comissions de garanties d’admissió si es demana la documentació justificativa d’acreditació dels criteris al·legats. Les comissions analitzaran la documentació i, si ho consideren oportú, citaran les famílies per a comprovar l’acreditació. El frau comportarà la pèrdua de tots els drets de prioritat i, si és el cas, la pèrdua de la plaça obtinguda, la qual cosa pot haver de comportar participar en el proper procés de preinscripció.
 
Registre d’alumnes de Catalunya
 
Durant la seva intervenció, la consellera ha explicat també que enguany tots els alumnes que participin en el procés de preinscripció i matrícula hauran d’informar del seu identificador en la sol·licitud, excepte aquells infants que s’incorporin per primer cop al sistema educatiu. Aquest identificador de l’alumne consta en el Registre d’alumnes de Catalunya (RALC), que té com a objectiu tenir una visió integrada per disposar del coneixement i la identificació de cada alumne, i que alhora permeti desenvolupar el seu dossier personal d’aprenentatge. També permetrà el desenvolupament de tràmits electrònics.
 
20 de març de 2017