• Imprimeix

Meritxell Ruiz: "L'IOC ha permès fer un salt qualitatiu sobre les modalitats de formació no presencials"

Torna
Dilluns, 24 d'abril de 2017

 
  • L’objectiu de l’IOC és oferir formació i orientació a l’alumnat en un entorn de treball a distància
 
  • Des de la seva creació, l’IOC ha matriculat més de 170.000 persones, i ha graduat un total de 25.000 alumnes
 
IOC

IOC

La consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, ha declarat avui, en l’acte de celebració del desè aniversari de l’Institut Obert de Catalunya, el paper d’aquest centre educatiu en la formació de milers de persones arreu de Catalunya: “L’IOC en aquests deu anys que celebrem ha permès fer un salt qualitatiu sobre les modalitats de formació no presencials”. Ruiz ha afegit que “l’IOC ha enriquit el conjunt del sistema educatiu presencial ampliant l’oferta per cursar algunes matèries d’ESO i Batxillerat contribuint també a introduir-los en l’ensenyament a distància que segur que serà útil al llarg de tota la seva vida”.
 
La titular d’Ensenyament ha posat de manifest la importància de l’IOC en la formació al llarg de la vida: “L’IOC ha permès recuperar per a l’estudi a persones que en el seu moment no van aconseguir finalitzar el seu itinerari formatiu ordinari i també titular a moltes persones que així han trobat una nova possibilitat de continuar formant-se, inserir-se laboralment i en molts casos acreditar la formació d’allò en què ja estaven treballant”.
 
L’IOC va néixer amb l’objectiu d’oferir a les persones formació i orientació en un entorn de treball a distància, així com impulsar la formació a llarg de la vida i presentar una oferta de qualitat. Quan es va crear l’institut el curs 2006-2007, s’hi van matricular un total de 5.864 persones. Deu anys més tard, el passat curs 2015-2016, la xifra assolida era de 30.471 alumnes matriculats, i la plantilla de professorat era de d’un total de 746 professors. Durant aquests 10 anys, l’IOC ha matriculat més de 170.000 persones, i ha graduat un total de 25.000 alumnes.
 
Centre singular per la seva diversitat d’estudis
 
L’Institut Obert de Catalunya és un centre singular a Europa per la gran diversitat d’estudis que ofereix: graduat en Educació secundària obligatòria (GES), batxillerat, cicles formatius de formació professional i idiomes. També ofereix el curs de preparació a les proves d’accés i d’incorporació als cicles formatius de grau superior, formació professional no reglada, formació pedagògica i didàctica, i cursos oberts autoformatius –també anomenats miniops-.
 
L’IOC utilitza un model pedagògic que es basa en l’activitat a la xarxa. Els principis són la flexibilitat didàctica, la usabilitat i la adaptabilitat tecnològica. En aquest model es situa a l’estudiant en el centre i es crea al seu voltant tot un context que en facilita l’ajuda i la motivació. L'ensenyament a distància permet als estudiants continuar formant-se o reincorporar-se a l'estudi sense haver d'assistir presencialment a cap centre, en l'horari i el ritme de treball més adequat per a cada persona. La flexibilitat és una de les característiques fonamentals de l'IOC.
 
El 69% dels alumnes matriculats treballen
 
El passat curs escolar, arran d’una enquesta elaborada entre l’alumnat de l’IOC, hi havia un 69% de persones matriculades treballant, enfront d’un 19% en atur. Les raons per a dur estudis a través de l’IOC era per interès personal en un 51% dels casos, per raons laborals en un 36% i per necessitat en un 13%. El 37% dels matriculats el passat curs tenen estudis primaris, un 22% secundaris, un 13% batxillerat i un 19% cicles formatius –ja siguin de grau mitjà o de grau superior-.  L’alumnat es connecta a l’IOC diàriament en un 86% dels casos, 2 o 3 dies per setmana en un 13% i un 1% ho fa un cop per setmana.
 
 
24 d’abril de 2017